sotoodeh brand

اطلاعات تماس

اتوبان اشرفی اصفهانی تقاطع مرزداران

02137682

[email protected]

sotoodeh brand
اطلاعات تماس
  • اتوبان اشرفی اصفهانی تقاطع مرزداران
  • 02137682
  • [email protected]
در حال ارسال . لطفا شکیبا باشد...

sotoodeh brand

تکنولوژی روز ۰۶ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۲:۱۲
تیگو ۸ پرو مکس در مقابل هیوندای سانتافه: نبرد شاسی‌بلندها

در برخی رقابت‌ها، همه‌چیز از همان ابتدا روشن است. یک طرف، خودرویی است با ذهنی مدرن، ترکیبی از تکنولوژی هدفمند و طراحی آینده‌نگر؛ طرف دیگر، خودرویی باسابقه اما خسته از تکرار موفقیت‌های پیشین. این‌جا نیز دقیقا چنین موقعیتی داریم.

تیگو ۸ پرومکس، به‌عنوان یک شاسی‌بلند جدید، پاسخی حساب‌شده به نیازهای امروز بازار خودرو است. در مقابل، هیوندای سانتافه ایستاده؛ نامی آشنا که شاید هنوز در حافظه مصرف‌کننده، تصویری خوشایند به‌جا گذاشته باشد، اما با شرایط فعلی بازار و انتظارات تازه، دیگر آن برتری بی‌رقیب گذشته را ندارد.

در این مقاله، نگاهی دقیق، فنی به هر دو خودرو خواهیم داشت. هدف، ارائه‌ مقایسه‌ای است روشن و قابل اعتماد برای مخاطبی که تصمیمش را براساس داده و درک منطقی می‌گیرد، نه صرفا براساس لوگوی روی فرمان.

طراحی بیرونی | هندسه فرم و هویت خودرو

هرچند در نگاه اول، طراحی ظاهری ممکن است امری سلیقه‌ای به‌نظر برسد، اما در صنعت خودروسازی امروز، ظاهر خودرو تنها برای جلب نگاه نیست؛ بلکه زبان بی‌واسطه برند است. طراحی، گاهی حتی پیش از روشن شدن پیشرانه، درباره شخصیت خودرو حرف می‌زند.

در این میدان، تیگو ۸ پرومکس به‌جای تلاش برای تقلید، تصمیم گرفته شخصیت ویژه خودش را بسازد. جلوپنجره‌ کهکشانی با نوار کرومی جدید که تا زیر چراغ‌ها امتداد دارد، به‌خوبی نشان می‌دهد با خودرویی روبه‌رو هستیم که طراحی را نه فقط برای زیبایی، بلکه برای انتقال معنا به‌کار گرفته است.

طراحی بیرونی تیگو 8 پرو مکس

چراغ‌های اصلی بدون تغییر مانده‌اند و این تصمیم، اتفاقاً هوشمندانه است؛ چرا که همین چراغ‌ها در نسل قبلی، یکی از نقاط قوت طراحی بودند. ترکیب افقی چراغ روز با مه‌شکن‌های دارای قابلیت کرنرینگ، بُعد مدرن‌تری به نمای جلو داده و زبان طراحی را به‌روز نگه داشته است.

در نمای جانبی، خطوط بدنه با کم‌ترین آشفتگی به جلو و عقب متصل شده‌اند و حضور نمادین حرف T روی گلگیر، امضایی است که هم تداعی‌گر تکنولوژی است، هم تأکیدی بر برندینگ هوشمندانه. در نمای عقب نیز چراغ‌های پیوسته با نوشته‌های برجسته Tiggo 8 ProMax و نشان  T290، بر استواری و صلابت خودرو صحه می‌گذارند. جزئیاتی که به‌جای شعار، تصویر ارائه می‌دهند.

در مقابل، هیوندای سانتافه که در نسل‌های اولیه خود انقلابی در طراحی شاسی‌بلندها به‌وجود آورده بود، حالا در مسیر محافظه‌کاری گام برمی‌دارد. نمای جلو، گرچه با چراغ‌های عمودی و فرم سپرها متفاوت به‌نظر می‌رسد، اما این تفاوت‌ها بیش‌تر از جنس «تغییر» هستند، تا «توسعه».

طراحی بیرونی هیوندای سانتافه

فرم کلی بدنه هنوز به آن چابکی مورد انتظار از یک شاسی‌بلند مدرن نزدیک نشده و برخی زوایای طراحی، به‌ویژه در نمای عقب، نشانه‌هایی از تکرار در خود دارند.

اگر هدف، دست‌یابی به ظاهری مدرن، هم‌راستا با نیازهای روز و در عین حال هویتی مستقل باشد، بدون تردید تیگو ۸ پرومکس با ترکیب حساب‌شده‌ای از فرم، جزئیات و جسارت، از سانتافه پیشی گرفته است؛ بی‌آن‌که نیاز باشد چشم به دنبال لوگو بچرخانیم. طراحی در این خودرو، برای دیده‌شدن ساخته نشده؛ برای به‌یادماندن طرح‌ریزی شده است.

کابین و امکانات رفاهی | فهرست طولانی یا آپشن کارآمد؟

فضای داخلی خودروها بخشی از تجربه زیستی سرنشین است. جایی که در آن زمان می‌گذرانیم، تصمیم می‌گیریم، گاهی با خودمان خلوت می‌کنیم و گاهی خانواده‌ را همراه می‌بریم. بنابراین اگر چیزی باید لوکس باشد، هوشمندانه باشد یا حتی مهربان، آن چیز کابین خودرو است.

طراحان تیگو ۸ پرومکس این نکته اساسی را خوب درک کرده‌اند. طراحی داخلی‌ تیگو ۸ پرومکس همان‌قدر که چشم‌نواز است، بر اساس منطق انسانی ساخته شده. نمایشگر سراسری ۱۲.۳ اینچی که پشت فرمان تا کنسول می‌رسد، نه فقط برای جلوه، بلکه برای یکپارچگی اطلاعات و کاهش حواس‌پرتی راننده طراحی شده. ترکیب رنگ تودوزی خاکستری و چرم مشکی، با حذف قرمزهای پر زرق‌وبرق، به فضا حس سکون و وقار داده. درواقع انگار طراحان می‌خواستند چیزی شبیه نشستن در یک لابی هتل سطح بالا را تداعی کنند، نه پشت فرمان یک SUV  صرف.

کابین تیگو 8 پرو مکس

در کنار این ظاهر سنجیده، امکانات رفاهی تیگو ۸ پرومکس نیز به‌درستی و با دقت چیده شده‌اند. نه صرفاً برای اینکه لیست بلندتری ارائه دهد، بلکه برای این‌که تجربه رانندگی و سرنشینی به شکل واقعی بهبود یابد. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی، شارژر بی‌سیم ارتقاءیافته، نمایشگر لمسی بزرگ با ناوبری و اتصال بی‌سیم Android Auto و  Apple CarPlay، کیفیت صدای محیط را در حد یک سالن حرفه‌ای موسیقی تبدیل کرده‌اند.

دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی و رادار نقطه کور هم بیش تر از آن‌که جنبه تبلیغاتی داشته باشند، نقش محافظت را ایفا می‌کنند؛ محافظت از آسایش و امنیت.

اما در سمت دیگر، هیوندای سانتافه نیز همچنان با اعتبار یک برند جهانی وارد میدان می‌شود. کابینش هنوز هم خوش‌ساخت است و برخی ویژگی‌ها مانند نمایشگرهای دوبل و طراحی چندلایه داشبورد، در نگاه اول چشم‌گیرند. اما ناهماهنگی‌هایی هم در طراحی داخلی به چشم می‌خورد: گرافیک برخی قسمت‌ها هنوز با ذهن مخاطب امروزی سازگار نشده و حضور بعضی از امکانات بیش‌تر شبیه تکرار وظیفه است تا بازتعریف تجربه‌ای نوین.

کابین هیوندای سانتافه

ضمن اینکه بسیاری از آپشن‌های سانتافه در بازار ایران یا حذف شده‌اند، یا در نسخه‌های وارداتی خاص و گران‌قیمت ارائه می‌شوند. درحالی‌که تیگو ۸ پرومکس، دقیقا همان چیزی را ارائه می‌دهد که مخاطب ایرانی انتظار دارد؛ بدون حذف، بدون تبعیض.

در این رقابت، تیگو ۸ پرومکس با نگاهی جزئی‌نگر، امکاناتی کاربردی و طراحی کابینی مدرن، آپشن‌های جامع‌تر و کاربردی‌ترین را ارائه می‌کند.

پیشرانه، گیربکس و تجربه رانندگی

در بسیاری از خودروها، موتور صرفاً چیزی است برای راه انداختن چرخ‌ها. اما در برخی ماشین‌ها، پیشرانه فراتر از این نقش را دارد. می‌شود گفت در تیگو ۸ پرومکس، قلب فنی خودرو هم می‌تپد و مغز متفکری است که فکر هم می‌کند. درواقع، قدرت با شعور مهندسی ترکیب شده؛ نه زور بی‌هدف، نه هیجان بدون کنترل.

ماجرا از یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ شروع می‌شود؛ موتوری که به فناوری پاشش مستقیم سوخت مجهز است، یعنی بنزین با دقت میلی‌متری و فشار بالا مستقیماً وارد سیلندر می‌شود. نتیجه‌اش چیست؟ عدد خالص: 254 اسب بخار قدرت و 3۹۰ نیوتن‌متر گشتاور. این یعنی هر بار که پدال گاز را لمس می‌کنید، پاسخ‌تان هم سریع و هم دقیق است.

تجربه رانندگی تیگو 8 پرو مکس

اما این قدرت، وقتی با یک گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته جفت شود، تازه معنای درستش را پیدا می‌کند. برخلاف گیربکس‌های CVT که در بعضی از مدل‌های قبلی فونیکس دیده بودیم و معمولاً حس «سر خوردن» در انتقال قدرت داشتند، حالا در تیگو ۸ پرومکس تعویض دنده‌ها شبیه ورق زدن در یک کتاب خوش‌چاپ است: بی‌وقفه، نرم و دقیق.

این هماهنگی پیشرانه و گیربکس سبب شده که صفر تا صد خودرو تنها در ۵.۹ ثانیه اتفاق بیفتد. عددی که، صادقانه، برای یک SUV خانوادگی با این ابعاد، کاملاً تحسین‌برانگیز است.

و حالا بیایید به هیوندای سانتافه نگاه کنیم؛ خودرویی که در نسخه‌های متنوع، پیشرانه‌های مختلفی داشته. از موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی گرفته تا نسخه توربوشارژ ۲ لیتری. بعضی از آن‌ها ۱۸۵ اسب بخار قدرت داشتند، بعضی کمی بیش‌تر.

تجربه رانندگی با هیوندای سانتافه

اما باید توجه کرد که بیش‌تر نسخه‌های موجود در بازار ایران، به‌ویژه نسخه‌های مونتاژی یا واردات قدیمی‌تر، اغلب به همان پیشرانه تنفس طبیعی مجهز هستند. یعنی گشتاور کم‌تری در دورهای پایین، پاسخ کندتر پدال گاز و مصرف سوخت بیش‌تر در موقعیت‌های پرفشار.

در سوی دیگر، تیگو ۸ پرومکس آمده تا نشان بدهد که «شتاب» فقط برای ماشین‌های اسپرت نیست. حتی در یک کراس‌اوور خانوادگی هم، می‌توان حس تسلط و اعتماد به نفس داشت. از آن مهم‌تر، پرومکس به لطف وزن متناسب (۱۵۵۷ کیلوگرم) و سیستم تعلیق بازطراحی‌شده‌اش، اجازه نمی‌دهد قدرت خودرو تبدیل به سرکشی شود. حتی وقتی با شتاب کامل در بزرگراه می‌روید، فرمان‌پذیری و پایداری خودرو، چنان آرام و قابل‌اعتماد است که انگار نه انگار چیزی نزدیک به ۲۰۰ اسب زیر پای‌تان دارید.

در یک کلام، هیوندای سانتافه، میراث‌دار کیفیت است؛ اما تیگو ۸ پرومکس آمده که این میراث را بازنویسی کند. آمده تا نشان بدهد که تجربه رانندگی، فقط مربوط به خودروهای خاص نیست.

ایمنی، تکنولوژی و آپشن‌ها | فهرست به‌روز و کارآمد

وقتی صحبت از خودروهای مدرن می‌شود، یکی از اولین پرسش‌ها این است: «چه آپشن‌هایی دارد؟»

اما در بازار امروز، طول فهرست امکانات لزوماً به معنای برتری نیست. آن‌چه اهمیت دارد، ترکیب هوشمندانه‌ای از امکانات ضروری، تکنولوژی‌های مفید و سطح ایمنی‌‌ای است که هم روی کاغذ و هم در رانندگی روزمره معنا پیدا کند. تیگو ۸ پرومکس دقیقاً در همین نقطه تلاش کرده به بلوغ برسد: نه فقط پرزرق‌وبرق، بلکه کارآمد و فکرشده.

سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال

تیگو ۸ پرومکس در حوزه ایمنی چیزی کم نگذاشته؛ اما در عین حال زیاده‌روی هم نکرده. این یعنی ایمنی به‌مثابه نمایش نیست، بلکه بخشی از هویت عملکردی خودرو است.

ایمنی تیگو 8 پرو مکس

در بخش ایمنی فعال، مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های سطح ۲ رانندگی خودکار حضور دارند:

  • دستیار حفظ خودرو بین خطوط که در رانندگی‌های طولانی بین‌شهری، خستگی تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای را از دوش راننده برمی‌دارد.
  • کروز کنترل تطبیقی که سرعت خودرو را با ترافیک پیش‌رو هماهنگ می‌کند؛ یک ضرورت ایمنی برای جاده‌های ایران.
  • رادار نقطه کور و دستیار تغییر مسیر که در ترافیک شهری و موقع سبقت‌گیری، حضوری بی‌سر‌و‌صدا ولی حیاتی دارند.
  • در کنار این‌ها، سیستم ترمز اضطراری، هشدار تصادف جلو و عقب، کنترل پایداری و دوربین ۳۶۰ درجه، مثل یک تیم محافظت، بی‌وقفه عمل می‌کنند.

در بخش ایمنی غیرفعال هم، ساختار بدنه تقویت‌شده، شش ایربگ و سیستم ایزوفیکس برای نصب صندلی کودک، همه و همه با هدف ساختن یک قفس محافظ بی‌نقص طراحی شده‌اند.

در یک کلام، تیگو ۸ پرومکس آمده تا امنیت را تعریف کند، نه این‌که تنها به آن اشاره‌ای کرده باشد.

تکنولوژی‌های هوشمند

شاید مهم‌ترین آزمون برای تکنولوژی در یک SUV این باشد: آیا این فناوری تجربه‌ رانندگی را راحت‌تر می‌کند یا فقط چشم‌ها را گول می‌زند؟

در تیگو ۸ پرومکس، پاسخ خوش‌بختانه نزدیک به گزینه‌ اول است.

نمایشگر اصلی و کیلومترشمار دیجیتال به‌صورت یکپارچه و با ابعاد ۱۲.۳ اینچی، نقطه مرکزی کابین است. اندازه و خوانایی بالا، کیفیت گرافیک و سرعت واکنش بالا از ویژگی‌های اصلی این نمایشگر است. همچنین این نمایشگرها به‌درستی با سیستم چندرسانه‌ای پیشرفته هماهنگ شده‌اند؛ و حالا، Android Auto  و Apple CarPlay  بی‌سیم به‌صورت استاندارد حضور دارند.

سیستم صوتی حرفه‌ای با اسپیکرهای دقیق، به همراه شارژر وایرلس قوی‌تر نسل جدید و سیستم ناوبری GPS داخلی، فضای کابین را تبدیل به یک هاب دیجیتال سیار کرده است.

همه این‌ها یعنی در تیگو ۸ پرومکس، تکنولوژی در خدمت تجربه است، نه فقط تزئین داشبورد.

سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال

در مقابل، سانتافه هیوندای، به‌ویژه در نسخه‌های ۲۰۱۹ به بعد، مجهز به طیف وسیعی از سیستم‌های ایمنی فعال از جمله دستیار پیشگیری از برخورد جلو، پایش هوشمند توجه راننده، ترمز خودکار اضطراری و سیستم هشدار خروج از مسیر است.

تکنولوژی هیوندای سانتافه

همچنین هشت ایربگ، کنترل پایداری پیشرفته و ساختار بدنه با جذب ضربه بالا در این خودرو حضور دارند. در مجموع، سانتافه با سابقه‌ای طولانی‌تر، کمی جلوتر از تیگو ۸ پرومکس در حوزه ایمنی غیرفعال ایستاده، اما در ایمنی فعال، اختلاف معناداری دیده نمی‌شود.

قیمت، خدمات پس از فروش و حس مالکیت

اکنون که جدول قیمت خودروها هر هفته بازنویسی می‌شود، خریدار ایرانی دیگر فقط دنبال ظاهر و آپشن نیست. سؤال اصلی او این است: «پولی که می‌دم، ارزشش رو داره؟» و این پرسش در مقایسه‌ میان تیگو ۸ پرومکس با سانتافه، رنگ و بوی جدی‌تری پیدا می‌کند.

قیمت نهایی و ارزش خرید

با توجه به امکانات، موتور 2 لیتری توربو، گیربکس دوکلاچه واقعی و تکنولوژی‌های سطح بالا، تیگو ۸ پرومکس در محدوده قیمتی خودش یکی از مدعیان جدی ارزش خرید است.

ارزش خرید تیگو 8 پرو مکس

خودرویی که با قیمتی نزدیک به مدل‌های کره‌ای چند سال کارکرده، تجربه‌ای نزدیک به تیگو ۸ پرو صفر کیلومتر را می‌دهد و این یعنی خریدار با یک بازه قیمتی، دو تجربه متفاوت دریافت می‌کند: یکی با تکنولوژی نو و خدمات پس از فروش فعال، دیگری با سابقه‌ای بلندتر اما سن بالاتر و هزینه نگه‌داری بیش‌تر.

البته، نکته این‌جا است که قیمت بالا اگر با کیفیت خدمات همراه نباشد، خیلی زود به تجربه تلخ تبدیل می‌شود؛ و این همان جایی است که پرومکس می‌کوشد جای پایش را محکم کند.

خدمات پس از فروش و شبکه پشتیبانی

فونیکس در سال‌های اخیر به لطف همکاری نمایندگی‌های معتبری مانند گروه ستوده و خدمات پس از فروش مدیران خودرو، شبکه خدمات گسترده‌ای در سراسر ایران ساخته است. این شبکه، به‌خصوص در شهرهای بزرگ، کارآمد عمل کرده و در تیگو ۸ پرومکس هم پوشش قطعات، به‌روز بودن تعمیرگاه‌ها و آموزش تخصصی نیروها، از نقاط قوت محسوب می‌شود.

این در حالی‌است که بسیاری از خریداران سانتافه، به‌ویژه نسخه‌های وارداتی، تجربه‌هایی از سختی تأمین قطعه و هزینه‌های بالای تعمیر دارند.

خدمات پس از فروش هیوندای سانتافه

این‌جا مزیت خودرو صفر کیلومتر با خدمات به‌روز و در دسترس، در برابر برند جاافتاده‌ای که حالا وارد فاز پشتیبانی سخت‌تر شده، به چشم می‌آید.

تجربه کاربری و اعتبار برند

فونیکس حالا دیگر آن برند تازه‌کار چینی نیست. از آریزو تا تیگو، هر نسل قدمی بوده به سوی ساختن هویت. در تیگو ۸ پرومکس، تجربه‌ سواری نرم، بی‌صدا بودن کابین و تعلیق متعادل، حس مالکیت را شیرین‌تر می‌کند.

همین سبب می‌شود برند فونیکس، اگرچه هنوز به پای غول‌های ژاپنی یا آلمانی نرسیده، اما دیگر صرفاً یک انتخاب اقتصادی نیست، بلکه انتخابی با هویت و شخصیت خاص خودش است.

در مقابل، سانتافه با تمام اعتبار جهانی‌اش، در بازار ایران بیش‌تر یادآور خاطره‌ کیفیت گذشته است تا واقعیت امروز و این یعنی فونیکس در حال ساختن آینده است، در حالی که هیوندای برای ما گذشته‌ای نوستالژیک را یادآور می‌شود.

نتیجه‌گیری: فونیکس یا هیوندای؟

فونیکس یا هیوندای

هر خرید خودرویی، در واقع انتخابی‌ است میان گذشته و آینده. سانتافه، بدون تردید، نام آشنایی‌ است؛ با پشتوانه‌ای از کیفیت ساخت کره‌ای و تجربه‌ سال‌ها حضور موفق در خیابان‌های ایران. اما بگذارید واقع‌بین باشیم: مدل‌های سانتافه‌ای که امروز در بازار هستند، اغلب کارکرده‌اند، متعلق به نسل‌های گذشته‌ و مهم‌تر از همه، حالا دیگر خدمات پس از فروش رسمی و منسجمی در کشور ندارند.

قطعاً هنوز کیفیت ساخت بالا دارند، اما هزینه‌ نگهداری بالا، قطعات گران و نایاب، و عدم به‌روزرسانی فنی، کم‌کم شیرینی برند را به چالش تبدیل می‌کند.

در مقابل، فونیکس تیگو ۸ پرومکس یک SUV مدرن صفرکیلومتر است با گارانتی فعال، شبکه‌ خدمات گسترده و تکنولوژی‌های امروزی‌. در طراحی، راحتی، آپشن‌ها و حتی تجربه‌ رانندگی، چیزی از سانتافه کم ندارد؛ و تازه، در برخی موارد از جمله مصرف سوخت، تکنولوژی رانندگی خودکار و سازگاری با نیازهای امروز، حتی جلوتر است.

اما آن‌چه این انتخاب را کامل می‌کند، خرید از نمایندگی رسمی، معتبر و پاسخ‌گو است.

گروه خودرویی ستوده، به‌عنوان نمایندگی رسمی برند فونیکس در ایران، نه‌تنها فروش این خودرو را با شرایط رسمی و شفاف انجام می‌دهد، بلکه در خدمات پس از فروش، مشاوره‌ تخصصی و پشتیبانی فنی، تجربه‌ای آرام و حرفه‌ای به خریدار ارائه می‌دهد.

در یک کلام، اگر به دنبال SUV لوکس و قابل اعتماد هستی که نه‌تنها امروز، بلکه فردا هم بتوانی با خیال راحت پشت فرمانش بنشینی، تیگو ۸ پرومکس از گروه خودرویی ستوده، انتخابی‌ است که به‌جای خاطره، روی آینده سرمایه‌گذاری کرده است.