در حال ارسال . لطفا شکیبا باشد...
sotoodeh brand
فونیکس از آن برندهایی است که برای ماندن آمده و کمکم خودش را در بازار ایران تثبیت میکند.
در میان خودروهایی که بعضی فقط ظاهر دارند و بعضی فقط شعارهای دهانپرکن، فونیکس مسیری متفاوت را انتخاب کرده؛ ترکیب طراحی هوشمند، امکانات مدرن و کیفیتی که صرفاً روی کاغذ باقی نمیماند.
وقتی پای انتخاب میان مدلهای مختلف این برند به میان میآید، مسئله فقط موتور و آپشنها نیست. مسئله این است که هر کدام از خودروهای فونیکس، برای یک سبک زندگی خاص طراحی شدهاند.
در ادامه، با ۵ مدل برجسته از فونیکس که توسط نمایندگی ستوده عرضه میشوند، آشنا خواهید شد:
دو سدان محبوب و سه کراساوور پرقدرت.
فونیکس FX؛ اسپرتترین کراساوور فونیکس
فونیکس FX با همان اعتمادبهنفس وارد بازار شده که در طراحیاش موج میزند؛ جلوپنجرهای بیقاب با الگوی ماتریسی که بیشتر شبیه امضای طراح است تا یک جز تکراری از بدنه. چراغهای باریک دو تکه، سقف کوپهمانند و ستونهای مشکیرنگ در نمای جانبی، همگی با دقتی طراحی شدهاند که اسپرتبودن خودرو را انکارناپذیر میکنند. طراحی بخش عقب با چراغهای یکپارچه و فرم شیبدار سقف، بیپرده علاقهاش را به لکسوس UX نشان میدهد، ولی با زبان خودش.
فضای داخلی؛ مینیمالیسم دیجیتال
داخل FX، کلیدها خودشان را کنار کشیدهاند تا صفحهنمایشها میداندار باشند. دو مانیتور دیجیتال در مجموع ۲۲ اینچ عرض دارند و مرز بین داشبورد و فناوری را حذف کردهاند. با حذف کلیدهای فیزیکی، کابین حال و هوای یک اتاق کنترل مدرن به خود گرفته است؛ ساده و بیادعا، اما بسیار جذاب.
مشخصات فنی؛ عملکردی متناسب با ظاهر
تیپ پریمیوم فونیکس FX، از موتوری ۱.۶ لیتری TGDI برخوردار است که با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه دست میدهد. این همزیستی، یعنی توان ۱۹۷ اسببخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر زیر پای راننده حس خواهد شد. بنابراین نه فقط چهره، بلکه قلب تپنده FX هم آماده رقابت است.
امکانات رفاهی؛ جعبهای پر از تکنولوژی
فونیکس FX پریمیوم، از آن خودروهایی است که فهرست آپشنهایش شبیه یک ویترین شلوغ تکنولوژی است.
سردکن و گرمکن صندلیهای جلو که چیزی نیست؛ نورپردازی داخلی ۶۴ رنگ، سیستم صوتی سونی با ۸ بلندگو، سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطهکور، رادار تغییر مسیر، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شش ایربگ، سنسور باران، رادار پیشگیری از تصادف و... هرچه بخواهید، اینجا در اختیار شما قرار دارد. حتی فرمان برقیاش هم با شما هماهنگ فکر میکند.
تیگو ۸ پرو مکس | پرچمدار فونیکس در بازار ایران
اگر قرار باشد یک کراساوور لوکس با تمام امکانات، ظاهری جسورانه و تواناییهای فنی بالا را کنار هم تصور کنیم، نتیجهاش چیزی شبیه تیگو ۸ پرو مکس خواهد بود؛ خودرویی که لقب پرچمدار محصولات فونیکس در ایران را یدک میکشد و از نظر سطح تجهیزات، طراحی و عملکرد فنی، در قامت رقیبی برای برخی وارداتیهای گرانقیمت قد علم کرده است.
مشخصات فنی تیگو ۸ پرو مکس
در دل این کراساوور قدرتمند، یک موتور ۲ لیتری توربو TGDI جا خوش کرده که با قدرت ۲۵۴ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتنمتر، برای هر نوع مسیر و موقعیتی آمادگی دارد. انتقال نیرو از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به هر چهار چرخ انجام میشود و همین موضوع، تیگو ۸ پرومکس را در بین کراساوورهای سایز متوسط بازار ایران، به تنها گزینه دو دیفرانسیل مونتاژی لوکس تبدیل کرده است.
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۲ لیتری این خودرو، با در نظر گرفتن وزن ۱۷۱۲ کیلوگرمی آن، یک عدد بهینه و منطقی است. از طرفی، سیستم تعلیق عقب از نوع مولتیلینک، موجب شده سواری تیگو ۸ پرو مکس، نرم، پایدار و راحت باشد؛ دقیقا همان چیزی که از یک خودروی خانوادگیِ سطح بالا انتظار میرود.
فضای داخلی | همجوار تکنولوژی
تیگو ۸ پرو مکس در فضای داخلیاش همانقدر دستودلباز عمل کرده که در مشخصات فنی. کابین با طراحی ارگونومیک، متریال باکیفیت و ترکیب رنگهای دلنشین، یک ظاهر لوکس ساخته است. صندلیهای چرمی برقی، نمایشگر بزرگ، سیستم صوتی حرفهای و تجهیزات رفاهی متنوع، از همان لحظه ورود به کابین، راحتی و همسایگی با تکنولوژی را همزمان در اختیارتان میگذارد.
طراحی بیرونی | امضای فونیکس روی یک کراساوور لوکس
وقتی به تیگو ۸ پرو مکس نگاه میکنی، بلافاصله متوجه زبان طراحی جسورانه و هماهنگ فونیکس میشوی. جلوپنجره بزرگ کرومی، چراغهای کشیده LED و خطوط تیز بدنه، حالوهوای یک خودروی اسپرت و مدرن را منتقل میکند. در نمای جانبی، رینگهای آلیاژی و حجمدهی درها چشمنوازند و عقب خودرو هم با چراغهای یکپارچه LED و سپر اسپرت، هارمونی طراحی را کامل میکند.
امکانات رفاهی و ایمنی | نقطه قوت تیگو ۸ پرو مکس
تجربه رانندگی با تیگو ۸ پرومکس، مواجهه با یک لیست امکانات طولانی و چشمگیر است. ویژگیهایی مثل گرمکن فرمان، کولباکس، صندلیهای جلو با گرمکن، سردکن و ماساژور، گرفته تا نورپردازی داخلی، سقف پانورامای برقی و تنظیمات صندلی راننده با حافظه سهحالته از جمله این مواردند. علاوه بر آن، صندلیهای عقب هم گرمکن دارند و نمایشگر دیجیتال ۲۴.۶ اینچی پشت آمپر، اطلاعات را یکپارچه و کامل نمایش میدهد.
از نظر ایمنی، این خودرو چیزی کم نگذاشته: شش ایربگ، سیستم کنترل پایداری، دنده پشت فرمان، سیستم هشدار برخورد جلو و عقب، ترمز خودکار، رادار نقطهکور، رانندگی خودکار بین خطوط و در ترافیک، خوانش تابلوهای رانندگی، سیستم ADAS کامل، کروز کنترل تطبیقی و حتی هشدار باز شدن در هنگام عبور خودروهای دیگر.
در کنار اینها، فناوریهای هوشمند نظیر دستیار صوتی، شارژر بیسیم، رکاب برقی، تهویه مطبوع سهکاناله، پاکسازی هوای کابین و سیستم صوتی برند سونی با ۸ بلندگو، تصویر یک خودروی کامل را کاملتر میکند.
آریزو ۶ پرو | یک سدان اقتصادی اسپرت
خودرویی در قالب یک سدان اقتصادی، ظاهر اسپرت، امکانات رفاهی سطح بالا و پیشرانهای کممصرف؛ چه انتخاب درجه یکی میتواند باشد. آریزو ۶ پرو (Arrizo 6 Pro) یکی از گزینههایی است که باید به آن نگاهی جدی انداخت. این سدان سایز متوسط، زبان طراحی مدرنی دارد؛ با کابینی مجهز و مصرف سوخت بهینه، جای پای خود را در میان خانوادههای شهری و جوانان علاقهمند به تکنولوژی باز کرده است.
قوای محرکه و مشخصات فنی آریزو ۶ پرو
آریزو ۶ پرو به پیشرانهای ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که با تزریق مستقیم سوخت و همکاری یک گیربکس ۹ سرعته CVT، توان تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این پیشرانه ضمن ارائه عملکردی قابل قبول برای یک خودروی شهری، مصرف سوخت ترکیبی ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را ثبت میکند که آن را در رده خودروهای اقتصادی قرار میدهد.
از نظر سیستم تعلیق، در محور جلو از نوع مکفرسون و در محور عقب از نوع نیمهمستقل با میله پیچشی استفاده شده است؛ ترکیبی رایج اما پاسخگو که نتیجهاش سواری نسبتاً نرم است. آریزو ۶ پرو از سیستمهای ترمز ABS ، EBD و BA برخوردار است و دیسکهای ترمز خنکشونده در جلو و دیسک معمولی در عقب، وظیفه توقف خودرو را بر عهده دارند.
ابعاد این خودرو نیز برای یک سدان سگمنت C کاملاً استاندارد است: ۴۷۱۰ میلیمتر طول، ۱۸۲۵ میلیمتر عرض و ۱۴۹۰ میلیمتر ارتفاع. فاصله محوری نیز، فضای مناسبی را برای سرنشینان عقب فراهم کرده است. ظرفیت باک سوخت ۴۸ لیتر و استاندارد آلایندگی آن نیز یورو ۵ اعلام شده است.
طراحی ظاهری؛ جوانپسند و هماهنگ
طراحی بیرونی آریزو ۶ پرو بسیار جذاب است و حد تعادل را حفظ میکند. در نمای جلو، جلوپنجره کشیده ششضلعی با جزئیات مشکی براق و خطوط حجمپردازی شده سپر، ادعای اسپرتبودن را بهخوبی القا میکنند. چراغهای باریک جلو در هماهنگی با جلوپنجره، ظاهر مدرن خودرو را تکمیل کردهاند.
در نمای عقب، چراغهای یکپارچه سراسری با گرافیک خاص و دیفیوزر مشکیرنگ با دو خروجی اگزوز دکوراتیو، نشان از تلاش طراحان برای ایجاد حس قدرت دارند. بهطور خلاصه، طراحی آریزو ۶ پرو تلفیقی از سادگی و جذابیتهای ظاهری است که مخاطبانی از طیفهای سنی مختلف را جذب میکند.
کابین و فضای داخلی؛ لوکس و مدرن
با ورود به کابین آریزو ۶ پرو، فضای مدرن و هماهنگ آن جلب توجه میکند. استفاده از چرم دورنگ مشکی و قرمز، قطعات تزئینی کرومی و فرمان D شکل، فضای داخلی را از یکنواختی خارج کرده است. طراحی داشبورد به سبک «درایو سنتر» نیز ایده رانندهمحور بودن خودرو را تقویت میکند.
امکانات رفاهی متعددی در کابین این سدان قرار گرفتهاند؛ از جمله صفحهنمایش مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی، کلاستر دیجیتال با منوی فارسی، گرمکن صندلیهای جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید و حتی شارژر وایرلس. همچنین، استارت خودرو از راه دور و امکان انتخاب حالتهای رانندگی اکو و اسپرت از دیگر ویژگیهای هوشمند این خودرو هستند.
ایمنی و فناوریهای کمکراننده
در زمینه ایمنی نیز آریزو ۶ پرو عملکردش قابل قبولی است. این خودرو به ترمز پارک برقی با قابلیت اتوهولد، سامانه کنترل پایداری و کشش، کنترل ایستایی در سربالایی، پایش فشار باد تایرها، شش کیسه هوا (شامل جانبی و پردهای) و دوربین ۳۶۰ درجه مجهز است.
همچنین مجموعهای از فناوریهای کمکراننده نظیر رادار نقطه کور، هشدار ترافیک پشت خودرو و هشدار خروج از لاین سبب میشوند رانندگی با آریزو ۶ پرو در ترافیکهای شهری و جادهای ایمنتر و آرامشبخشتر باشد.
آریزو ۶ پرو ترکیبی است از طراحی معقول، امکانات روز، مصرف سوخت پایین و سطح ایمنی قابل قبول که آن را به گزینهای مناسب در میان سدانهای چینی موجود در بازار ایران بدل کرده است.
آریزو ۸؛ سدانی در کلاس جهانی
برند فونیکس با معرفی آریزو ۸، ورق تازهای در بازار سدانهای مونتاژی ایران رقم زد؛ سدانی در قامت یک محصول لوکس و تکنولوژیک که جسارت رقابت با بزرگان گروه D مثل کیا K5 و هیوندای آزرا را دارد. این خودرو که در سال ۲۰۲۲ طراحی و تولید شد، پس از موفقیت اولیه در بازار داخلی، حالا به عنوان پرچمدار سدانهای فونیکس پا به جادههای ایران گذاشته است.
قدرت، فناوری و چابکی در یک قاب
آریزو ۸، پیشرانهای ۲ لیتری با فناوری توربوشارژ و سیستم پاشش مستقیم سوخت دارد؛ با توانی معادل تولید ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتنمتر گشتاور. انتقال این نیرو از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو انجام میشود تا آریزو ۸ بتواند تنها در ۶.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. بهرهگیری از چهار اگزوز فعال در عقب خودرو، هم نمای تهاجمیتری به آن بخشیده و هم تنفس پیشرانه را بهینهتر کرده است.
طراحی ظاهری؛ جسور بیرقیب
در نگاه نخست، جلوپنجره عظیم و بلند خودرو که از لبه کاپوت تا پایینترین نقطه سپر امتداد یافته، قدرت و پویایی را به بیننده القا میکند. نوار کرومی که چراغهای جلو را دربرگرفته و به شکلی ظریف آنها را به دو بخش مجزا تقسیم کرده، زبان طراحی روز دنیا را به تصویر میکشد.
در نمای جانبی، با سقفی که بهنرمی به انتهای خودرو شیب پیدا کرده و خط برجستهای که از چراغ عقب تا جلو امتداد یافته، با خودرویی لیفتبکمانند و جوانپسند روبهرو هستیم. در عقب نیز چراغهای پیوسته و دیفیوزر مشکی با چهار خروجی اگزوز، کار را تمام کردهاند.
کابین؛ ظرافت، جزییات و آرامش
در کابین آریزو ۸، طراحی فقط در خدمت زیبایی نیست؛ هر جزئی از کابین با دقت در ارگونومی و کیفیت ساخته شده است. صندلیها با چرم باکیفیت پوشیده شدهاند، داشبورد با ترکیبی از پوششهای چوبی و متریال مدرن و دستگیرههای کرومی ظرافت طراحی را به اوج میرسانند.
نمایشگر یکپارچهای که پشت آمپر دیجیتال و سیستم اطلاعات سرگرمی را در یک پنل ۲۴ اینچی در اختیارتان میگذارد، مرکز فرماندهی یک تجربه رانندگی دیجیتال است.
امکانات؛ لیست بلندی از امکانات رفاهی
آریزو ۸ از نظر طراحی و فنی حرفهای زیادی برای گفتن دارد، اما این پایان ماجرا نیست؛ در زمینه امکانات رفاهی نیز با لیستی مفصل وارد میدان شده است. سیستمهای ایمنی فعال مانند رادار نقطه کور، هشدار برخورد از جلو و عقب و رانندگی بین خطوط، فقط بخشی از این امکاناتاند.
صندلیهای گرمکن و سردکن، شارژر وایرلس، استارت از راه دور، سیستم تهویه دو کاناله، فرمان گرمشونده، نورپردازی کابین و سانروف پانوراما نیز از دیگر امکانات این سدان فونیکس هستند. سیستم صوتی از برند سونی با هشت بلندگو، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای باران و نور، و حتی سیستم خوشبوکننده داخل کابین، همگی تکمیلکننده تجربهای متفاوت در این کلاس هستند.
تیگو ۷ پرو پریمیوم؛ تعادلی میان تجمل و تکنولوژی
فونیکس با معرفی نسخه پریمیوم از تیگو ۷ پرو، جان تازهای به سبد محصولات خود بخشید. این کراساوور میانرده اما مجهز، در این رده قیمتی، رقبا را به چالش میکشد و در کلاس خودرویی خود حرفهای تازهای برای گفتن دارد.
هرچند پرچمدار برند فونیکس تیگو ۸ پرو شناخته میشود، اما نسخه پریمیوم تیگو ۷ پرو با اتکا بر طراحی مدرن، آپشنهای فراوان و مونتاژ باکیفیت، شایستگی آن را دارد که ستاره محبوب بازار کراساوورهای مونتاژی باشد.
پلتفرم انگلیسی، قلب توربوشارژ، گیربکس هوشمند
تیگو ۷ پرو پریمیوم از پلتفرم مشترک توسعهیافته با جگوار لندروور بهره میبرد؛ پلتفرمی که زیرساختی مطمئن برای یک رانندگی روان فراهم میکند. پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ این خودرو با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر، عملکرد قابلقبولی را برای استفادههای شهری و سفرهای جادهای تضمین میکند. انتقال قدرت توسط گیربکس ۹ سرعته CVT انجام میشود که با شبیهسازی دندههای سنتی، هم مصرف سوخت را بهینه میسازد و هم نرمی رانندگی را تامین میکند.
کابینی با طراحی هنرمندانه و امکانات کاربردی
فضای داخلی تیگو ۷ پرو پریمیوم، هم لوکس است و هم از جزئیاتی برخوردار است که در کمتر خودروی همردهای دیده میشود. روکش چرمی صندلیها با ترکیب رنگ قرمز و مشکی، کنسول لمسی با سیستم تهویه دوگانه، دکمههای پیانویی و دستگیرههای کرومی، همگی به شکلی هماهنگ کنار هم قرار گرفتهاند تا سرنشینان تجربهای ممتاز داشته باشند.
فرمان D شکل، نمایشگر دیجیتال، تنظیمات لمسی تهویه و نورپردازی کابین، چیدمانی مینیمال و مدرن را شکل دادهاند.
ظاهری با جزئیات جسورانه
در نمای جلوی خودرو، جلوپنجره بزرگ با الگوی کهکشانی، چهرهای تهاجمی و مدرن ایجاد کرده است. چراغهای باریک دوبخشی در جلو، زبان طراحی بهروز تیگو را نمایندگی میکنند. در بخش جانبی، رینگهای ۱۸ اینچی آلومینیومی، در کنار خطوط کشیده و زاویهدار بدنه، ظاهری اسپرت و چشمگیر به خودرو بخشیدهاند. در نمای عقب نیز چراغهای یکپارچه نئونی، امضای بصری برند فونیکس را تکمیل میکنند.
فناوری در خدمت آسایش و امنیت
تیگو ۷ پرو پریمیوم مجموعهای کامل از امکانات رفاهی و ایمنی را در اختیار دارد. از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دوربین ۳۶۰ درجه و سنسورهای پارک جلو و عقب
- رادار نقطه کور و هشدار خروج از خط
- گرمکن صندلی جلو، سقف پانورامای برقی و کول باکس
- سیستم استارت از راه دور، کیلس استارت و صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی
- نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، شارژر بیسیم، نورپردازی داخلی و آینه الکتروکرومیک
- کروز کنترل، فرمان برقی D کات و پشتآمپر دیجیتال
- سیستمهای پایداری ESP، کنترل کشش، کمک حرکت در سربالایی و سراشیبی
همچنین دریافت ۵ ستاره ایمنی از مرکز C-NCAP چین مهر تاییدی بر عملکرد ایمنی این خودرو در شرایط مختلف است.
در نهایت، تیگو ۷ پرو پریمیوم یک گزینه جذاب و خوشقیمت برای کسانی است که میخواهند در کنار طراحی مدرن، آپشنهای سطح بالا و کیفیت مونتاژ مطلوب را با هم داشته باشند. نه آنقدر گران که غیرقابلدسترس باشد و نه آنقدر ساده که بیتفاوت از کنارش رد شوید.
جمع بندی
خودروهای فونیکس با طراحی مدرن، امکانات پیشرفته و کیفیت ساخت کمنظیر، بهدرستی جایگاه خود را در دل طرفداران خودروهای لوکس و ایمن باز کردهاند. هر مدلی از این برند، نمایانگر تعهد به نوآوری، ایمنی و زیبایی است؛ طوری که نمیتوان از کنار آنها بیتفاوت گذشت. فونیکس فقط یک خودرو نیست، ترکیبی از مهندسی دقیق، رفاه بینقص و شخصیت منحصربهفرد است که تجربهای متفاوت از رانندگی را برای شما رقم میزند.