در حال ارسال . لطفا شکیبا باشد...
sotoodeh brand
مقایسه سریع آریزو ۸ و شاین مکس در یک نگاه
تفاوت اصلی فونیکس آریزو ۸ و شاین مکس در فلسفه ساخت و قوای محرکه آنها نهفته است. فونیکس آریزو ۸ با موتور بسیار قدرتمند ۲ لیتری توربوشارژ (TGDI)، بر عملکرد فنی برتر، کابین لوکس و تکنولوژی تمرکز دارد. در مقابل، شاین مکس با موتور ۱.۵ لیتری توربو، روی طراحی ظاهری تهاجمیتر و آپشنهای رفاهی خاص (مانند صندلی Zero Gravity) سرمایهگذاری کرده است. انتخاب بین این دو، انتخاب بین «قدرت و مهندسی برتر» و «ظاهر اسپرت با آپشنهای متمایز» است.
جدول زیر، تفاوتهای کلیدی این دو سدان را به صورت دقیق و جامع نشان میدهد:
| مشخصه کلیدی | فونیکس آریزو ۸ | شاین مکس |
|---|---|---|
| پیشرانه | ۲.۰ لیتری توربو TGDI | ۱.۵ لیتری توربو |
| حداکثر قدرت | ۱۹۷ اسب بخار | حدود ۱۸۴ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۲۹۰ نیوتنمتر | حدود ۲۶۰ نیوتنمتر |
| نوع گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه (DCT) | ۷ سرعته دوکلاچه (DCT) |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | حدود ۷.۵ ثانیه | حدود ۹ ثانیه |
| سیستم تعلیق عقب | مولتیلینک مستقل | میله پیچشی (Torsion Beam) |
| طول خودرو | ۴۷۸۰ میلیمتر | ۴۶۷۰ میلیمتر |
| فاصله محوری | ۲۷۹۰ میلیمتر | ۲۷۵۰ میلیمتر |
| نمایشگر مرکزی | ۱۲.۳ اینچی | ۱۰.۲۵ اینچی |
| پشت آمپر (کلاستر) | ۱۲.۳ اینچی دیجیتال | ۱۰.۲۵ اینچی دیجیتال |
| ویژگی خاص کابین | سیستم صوتی سونی | صندلیهای Zero Gravity |
| سیستمهای ADAS | مجموعه کامل (سطح ۲.۵) | مجموعه کامل (سطح ۲) |
| مشاهده صفحه محصول | فونیکس آریزو ۸ | - |
مقایسه طراحی: وقار اروپایی (آریزو ۸) در برابر جسارت اسپرت (شاین مکس)
اولین تفاوت این دو سدان، در زبان طراحی و ابعاد آنها آشکار میشود. فونیکس آریزو ۸ با الهام از سبکهای اروپایی، رویکردی شیک، مدرن و با وقار را دنبال میکند. طراحان با خطوط سیال و یکپارچه، خودرویی باشکوه آفریدهاند که حس یک سدان لوکس و بزرگ را منتقل میکند.
در مقابل، شاین مکس با چهرهای کاملاً متضاد ظاهر میشود و یک طراحی تهاجمی، اسپرت و جوانپسند را به نمایش میگذارد. خطوط روی بدنه آن تیز و زاویهدار هستند و حس پرانرژیتری را ایجاد میکنند.

یکی از جزئیات کلیدی که برتری «آریزو ۸» در بخش لوکسگرایی را تثبیت میکند، استفاده از دستگیرههای در مخفیشونده است. این قابلیت که بیشتر در خودروهای ردهبالای اروپایی دیده میشود، نهتنها ظاهری بسیار بهروز و گرانبها به این سدان میبخشد، بلکه بر آیرودینامیک بهتر آن نیز تأثیر میگذارد.
از نظر ابعاد، «آریزو ۸» به طور قابل توجهی کشیدهتر و عریضتر از شاین مکس است که این برتری، هم در ظاهر با ابهتتر و هم در فضای جادارتر کابین خود را نشان میدهد.

| جنبه طراحی | فونیکس آریزو ۸ (لوکس) | شاین مکس (اسپرت) |
|---|---|---|
| فلسفه کلی | شیک، مدرن با وقار اروپایی | تهاجمی، جوانپسند و اسپرت |
| جلوپنجره | بزرگ و یکپارچه (سبک فونیکس) | زاویهدار و تهاجمی |
| چراغهای عقب | LED (با طراحی لوکس) | LED پیوسته (اسپرت) |
| دستگیرههای در | مخفیشونده (آیرودینامیک) | استاندارد و کلاسیک |
| رینگها | ۱۹ اینچی (طراحی لوکس) | ۱۷ اینچی (طراحی اسپرت) |
| طول خودرو | مولتیلینک مستقل | میله پیچشی (Torsion Beam) |
| طول خودرو | ۴۷۸۰ میلیمتر | ۴۶۷۰ میلیمتر |
| عرض خودرو | ۱۸۴۳ میلیمتر | ۱۸۲۰ میلیمتر |
| فاصله محوری | ۲۷۹۰ میلیمتر | ۲۷۵۰ میلیمتر |
| حجم صندوق بار | حدود ۵۰۰ لیتر | حدود ۴۸۰ لیتر |
| حس کلی | لوکس، با ابهت و رسمی | اسپرت، چابک و تهاجمی |
کابین و امکانات داخلی | تکنولوژی آریزو ۸ در برابر راحتی شاین مکس
ورود به فضای داخلی این دو سدان، تفاوتهای فلسفه ساخت آنها را عیان میکند. کابین فونیکس آریزو ۸ محیطی است که با اولویت قرار دادن حس تجمل و فناوریهای نوین طراحی شده است. داشبورد آن با دو نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی که به هم متصل شدهاند، یک نمای کاملاً مدرن و چشمگیر شکل میدهد. کیفیت مواد اولیه استفاده شده در ساخت سطوح مختلف، در سطح ممتازی قرار دارد و حس حضور در یک سدان سطح بالا را به سرنشین منتقل میسازد.

در سوی مقابل، شاین مکس کابینی با طراحی رانندهمحور را پیش میکشد. همه چیز در این کابین به آسانی در دسترس راننده قرار میگیرد و کنسول مرکزی با زاویهای طراحی شده است تا ارگونومی رانندگی را تقویت کند. اگرچه «آریزو ۸» بر تجمل تمرکز دارد، شاین مکس تلاش میکند حس هیجان و درگیر کردن راننده با تجربه رانندگی را هدیه کند.

در بخش امکانات اختصاصی، «آریزو ۸» با تجهیز به سیستم صوتی با کیفیت برند سونی و سیستمهای کمک راننده سطح ۲.۵ (ADAS)، تجربه شنیداری و ایمنی بینظیری را فراهم میآورد. در مقابل، شاین مکس با صندلیهای خاص Zero Gravity (جاذبه صفر) وارد میدان میشود که ادعا میکند حداکثر آسایش و کمترین فشار را بر ستون فقرات در رانندگیهای طولانی تضمین میکند.
| جنبه کابین | فونیکس آریزو ۸ (لوکس و فناورانه) | شاین مکس (اسپرت و ارگونومیک) |
|---|---|---|
| فلسفه طراحی | تمرکز بر تجمل، تکنولوژی و سرنشین | تهاجمی، جوانپسند و اسپرت |
| نمایشگر مرکزی | ۱۲.۳ اینچی (بخشی از پنل یکپارچه) | ۱۰.۲۵ اینچی |
| پشت آمپر (کلاستر) | ۱۲.۳ اینچی تمام دیجیتال | LED پیوسته (اسپرت) |
| کیفیت متریال | ممتاز (چرم و پلاستیک نرم باکیفیت) | خوب (طراحی سادهتر) |
| ارگونومی | لوکس و راحت | رانندهمحور (کنسول زاویهدار) |
| ویژگی صندلیها | تنظیم برقی، گرمکن و سردکن | صندلیهای Zero Gravity (جاذبه صفر) |
| سیستم صوتی | ۸ بلندگو (برند سونی) | استاندارد (۶ یا ۸ بلندگو) |
| سیستم کمک راننده (ADAS) | سطح ۲.۵ (کاملتر) | سطح ۲ (کامل) |
| نورپردازی داخلی | دارد (لوکس و قابل تنظیم) | دارد (اسپرت) |
| کنترلرهای فیزیکی | حداقلی (بیشتر لمسی) | بیشتر (کاربری آسانتر) |
مشخصات فنی و موتور | قدرت آریزو ۸ بیشتر است یا شاین مکس؟
اصلیترین بخش در مقایسه هر دو سدان، ارزیابی دقیق مشخصات فنی آنها است. هر دو خودرو از موتورهای توربوشارژ و گیربکسهای دوکلاچه (DCT) بهره میبرند، اما تفاوتهای کلیدی در حجم، قدرت و بهخصوص تنظیمات مهندسی آنها وجود دارد.

فونیکس آریزو ۸ از یک پیشرانه قدرتمند ۲ لیتری توربوشارژ استفاده میکند که توانایی تولید ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. در مقابل، شاین مکس به یک موتور ۱.۵ لیتری توربو مجهز است که ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.

هرچند هر دو خودرو از گیربکس ۷ سرعته DCT استفاده میکنند، اما تجربه رانندگی متفاوتی را ارائه میدهند. گیربکس آریزو ۸ برای یک رانندگی پویا و انتقال سریع قدرت تنظیم شده است، در حالی که گیربکس شاین مکس عملکردی نرمتر و آرامتر را هدف قرار میدهد. این تفاوت در اعداد، مستقیماً بر شتابگیری تأثیر میگذارد؛ آریزو ۸ با داشتن قدرت و گشتاور بیشتر، در شتابگیریهای اولیه و سبقتگیری در جادهها، نیروی قابل توجهی را در اختیار راننده قرار میدهد.
| مشخصه فنی | فونیکس آریزو ۸ | شاین مکس |
|---|---|---|
| پیشرانه | ۲.۰ لیتری توربوشارژ | ۱.۵ لیتری توربوشارژ |
| حداکثر قدرت | ۱۹۷ اسب بخار | ۱۸۴ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۲۹۰ نیوتنمتر | ۲۶۰ نیوتنمتر |
| نوع گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه (DCT) | ۷ سرعته دوکلاچه (DCT) |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | حدود ۷.۵ ثانیه | حدود ۹ ثانیه |
| مصرف سوخت (ترکیبی) | حدود ۷.۰ لیتر | حدود ۶.۵ لیتر |
| سیستم تعلیق عقب | مولتیلینک مستقل | میله پیچشی (Torsion Beam) |
| حس رانندگی | پویا، سریع و با واکنش قاطع | نرم، آرام و اقتصادی |
| حداکثر سرعت | حدود ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت | حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
| استاندارد آلایندگی | یورو ۶ | یورو ۶ |
مقایسه آپشنها | لیست کامل امکانات رفاهی آریزو ۸ و شاین مکس
فهرست کامل تجهیزات رفاهی، نقشی تعیینکننده در تصمیمگیری خریداران ایفا میکند. فونیکس آریزو ۸ و شاین مکس هر دو با لیستی جامع از امکانات وارد بازار شدهاند. ویژگیهایی چون شارژر بیسیم تلفن همراه، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقهای و سقف پانوراما در هر دو مدل دیده میشود.

برتری کلیدی «آریزو ۸» در بخش سیستمهای کمکراننده پیشرفته (ADAS) نهفته است. آریزو ۸ به نسل جدیدی از رادارها (سطح ۲.۵) تجهیز شده است که قابلیتهایی چون کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC) و دستیار حفظ مسیر (LKA) را با دقتی بالاتر عملی میسازد. شاین مکس نیز مجموعه کاملی از ADAS (سطح ۲) را دارد، اما «آریزو ۸» در این بخش یک گام جلوتر قرار میگیرد.

در بخش امکانات رفاهی خاص، «آریزو ۸» با سیستم صوتی حرفهای برند سونی و تهویه (سردکن) صندلیهای جلو، بر حس تجمل تأکید میکند. در مقابل، شاین مکس با صندلیهای خاص Zero Gravity (جاذبه صفر) و ماساژور صندلی راننده، بر راحتی فیزیکی سرنشین تمرکز کرده است.
| دسته آپشن | فونیکس آریزو ۸ (لوکس و فناورانه) | شاین مکس (اسپرت و ارگونومیک) |
|---|---|---|
| ایمنی (ADAS) | سطح ۲.۵ (کاملترین) | سطح ۲ (کامل) |
| کروز کنترل | تطبیقی (ACC) | تطبیقی (ACC) |
| سیستم صوتی | ۸ بلندگو (برند سونی) | ۸ بلندگو |
| صندلی راننده | برقی + گرمکن + سردکن | برقی + گرمکن + ماساژور (Zero Gravity) |
| صندلی سرنشین | برقی + گرمکن + سردکن | برقی + گرمکن + ماساژور (Zero Gravity) |
| نمایشگر سر بالا (HUD) | دارد | ندارد |
| نورپردازی داخلی | ۲۵۶ رنگ (قابل تنظیم) | ۶۴ رنگ |
| شارژر وایرلس | دارد (۵۰ وات) | دارد (۱۵ وات) |
| سانروف | پانوراما | پانوراما |
| تهویه مطبوع | اتوماتیک دوگانه | اتوماتیک دوگانه |
مقایسه ایمنی | کدام خودرو سپری محکمتر برای شماست؟
ایمنی خودرو، یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب یک سدان جدید است. هر دو خودروی فونیکس آریزو ۸ و شاین مکس با داشتن بدنههای مستحکم، ۶ کیسه هوا (جلو، جانبی و پردهای) و سیستمهای پایداری استاندارد (ABS, EBD, ESC)، سطح خوبی از ایمنی غیرفعال (محافظت هنگام تصادف) را فراهم میکنند.

تفاوت اصلی در بخش ایمنی فعال یا سیستمهای پیشرفته کمک راننده (ADAS) آشکار میشود. فونیکس آریزو ۸ با ارائه یک مجموعه کامل (سطح ۲.۵) از رادارها، یک گام بلند در پیشگیری از تصادف برداشته است. این خودرو به سیستمهایی مانند ترمز اضطراری خودکار (AEB)، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، دستیار حفظ مسیر (LKA) و رادار نقطه کور (BSM) مجهز است. در مقابل، شاین مکس بر ایمنی پایه تمرکز کرده است و فاقد این مجموعه پیشرفته از رادارهای کمکی میباشد.
| جنبه ایمنی | فونیکس آریزو ۸ | شاین مکس |
|---|---|---|
| تعداد کیسه هوا | ۶ عدد (جلو، جانبی، پردهای) | ۶ عدد (جلو، جانبی، پردهای) |
| کروز کنترل | تطبیقی (ACC) | تطبیقی (ACC) |
| کنترل پایداری (ESC) | دارد | دارد |
| ترمز ضد قفل (ABS) | دارد | دارد |
| دوربین | دوربین ۳۶۰ درجه | دوربین ۳۶۰ درجه |
| ترمز اضطراری خودکار (AEB) | دارد | ندارد |
| دستیار حفظ مسیر (LKA) | دارد | ندارد |
| رادار نقطه کور (BSM) | دارد | ندارد |
| هشدار خروج از خط (LDW) | دارد | ندارد |
| سطح کلی ADAS | سطح ۲.۵ (کامل) | سطح ۲.۰ |
تجربه رانندگی | پویایی آریزو ۸ در برابر حس اسپرت شاین مکس
کیفیت رانندگی، فراتر از اعداد و ارقام فنی است و به حسی بستگی دارد که راننده پشت فرمان میگیرد. در این بخش، فونیکس آریزو ۸ و شاین مکس دو تجربه کاملاً متفاوت را ارائه میدهند.

آسایش، اطمینان و قدرت | سواری لوکس آریزو ۸
تجربه رانندگی با «آریزو ۸» در یک کلام، «اطمینانبخش» است. این خودرو به وضوح برای فراهم آوردن یک سواری نرم، آرام و لوکس تنظیم شده است. برتری مهندسی این خودرو در استفاده از سیستم تعلیق مولتیلینک (چنداتصالی) در عقب آشکار میشود. این سیستم که بسیار پیشرفتهتر از میله پیچشی شاین مکس است، به آریزو ۸ اجازه میدهد تا همزمان دو کار را به خوبی انجام دهد: اول، جذب کامل و نرم ناهنجاریهای مسیر که لرزش بسیار کمی را به کابین منتقل میکند؛ و دوم، حفظ پایداری فوقالعاده در پیچها و سرعتهای بالا.

این راحتی، با قدرت موتور ۲ لیتری همراه شده است. ۱۹۷ اسب بخار قدرت به این معنا است که شما برای سبقتگیری یا حرکت در سربالاییها، نیازی به فشار آوردن به خودرو ندارید؛ رانندگی کاملاً نرم، بیدردسر و پرشتاب خواهد بود. فرمانپذیری دقیق و حس اطمینانبخش در سرعتهای بالا، «آریزو ۸» را به گزینهای عالی برای مسافرتهای طولانی و رانندگی خانوادگی بدل میکند.
پویایی و هیجان | حس درگیرکننده شاین مکس
در سوی مقابل، شاین مکس تلاش میکند تا یک تجربه رانندگی هیجانانگیزتر و درگیرکنندهتر را هدیه کند. سیستم تعلیق سادهتر (میله پیچشی) در عقب، باعث میشود حس جاده و ناهمواریها، بیشتر به راننده منتقل شود که برخی رانندگان این حس «اسپرت» و «خشکتر» را میپسندند. هرچند موتور ۱.۵ لیتری آن به قدرت آریزو ۸ نمیرسد، اما همچنان خودرویی چابک محسوب میشود. واکنشهای پدال گاز و فرمان در «شاین مкс» مستقیم است و حس کنترل خوبی را به راننده میدهد. رانندگانی که به دنبال شنیدن صدای موتور و احساس مستقیمتری از سطح جاده هستند، از سواری با شاین مکس بیشتر لذت خواهند برد.

بالاخره کدام یک؟ جمعبندی نهایی برای یک انتخاب هوشمندانه
انتخاب نهایی بین فونیکس آریزو ۸ و شاین مکس، در حقیقت انتخاب میان دو فلسفه متفاوت در تولید سدانهای جدید است. هر دو خودرو نقاط قوت درخشانی دارند و میتوانند نیازهای طیف وسیعی از مشتریان را برطرف سازند. ما در این مقاله تمام دادههای فنی، ایمنی و رفاهی را به صورت شفاف بررسی کردیم تا شما بتوانید بر اساس اولویتهای واقعی خودتان تصمیم بگیرید.

شاین مکس را انتخاب کنید اگر... اولویت اصلی شما، داشتن یک خودرو با طراحی ظاهری بسیار تهاجمی و اسپرت است. شما یک تجربه رانندگی درگیرکننده را ترجیح میدهید (حتی اگر به قیمت سواری خشکتر تمام شود) و آپشنهای خاصی مانند صندلی ماساژور Zero Gravity برای شما جذابیت بالایی دارد.

فونیکس آریزو ۸ را انتخاب کنید اگر... شما به دنبال یک پکیج کامل و مهندسیشده هستید. اگر قدرت موتور بیشتر، ایمنی فعال پیشرفتهتر (ADAS سطح ۲.۵)، کابین لوکستر (با متریال ممتاز و سیستم صوتی سونی) و از همه مهمتر، سواری بسیار راحتتر و پایدارتر (به لطف تعلیق مولتیلینک) برای شما اهمیت دارد، «آریزو ۸» انتخاب هوشمندانهتر و با «ارزش خرید» بالاتری خواهد بود.
مشاوره تخصصی رایگان و خرید فونیکس آریزو ۸
بهعنوان کلام آخر، اگر به دنبال یک سدان کامل، قدرتمند، لوکس و مجهز هستید که علاوه بر ارائه تجربه رانندگی دلپذیر، امکانات روز دنیا را نیز در اختیارتان قرار دهد، «آریزو ۸» گزینه برتر میدان است. ما در گروه خودرویی ستوده آماده هستیم تا با مشاوره تخصصی، شما را در فرآیند انتخاب و خرید این سدان لوکس یاری دهیم. برای اطلاع از «آخرین شرایط فروش و قیمت روز آریزو ۸» میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تجربه شما، راهنمای دیگران
انتخاب نهایی شما کدام است و چرا؟ آیا قدرت و لوکس بودن «آریزو ۸» برای شما جذابتر است یا طراحی اسپرت و آپشنهای خاص شاین مکس؟ نظرات و دیدگاههای ارزشمند خود را در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.