در حال ارسال . لطفا شکیبا باشد...
sotoodeh brand
در بازار خودروی امروز ایران، هر انتخاب بهاندازه یک تصمیم استراتژیک اهمیت دارد. بهویژه زمانی که پای دو محصول پرفروش از برند فونیکس در میان باشد: آریزو ۶ پرو و تیگو ۷ پرو. یکی سدان خوشچهره و کممصرف، دیگری کراساووری بلندبالا و مجهز. هر دو از یک خانوادهاند، اما برای دو نوع نگاه طراحی شدهاند.
اگر در فکر خرید خودرویی هستید که هم ظاهر داشته باشد، هم امکانات، هم پشتوانه خدمات پس از فروش، مقایسه این دو مدل میتواند مسیر تصمیمگیری را روشنتر کند. این مقاله برای آن نوشته شده که بهدور از کلیشههای تکراری، بهزبان ساده و دقیق، تفاوتها و ویژگیهای واقعی آریزو ۶ و تیگو ۷ را برای شما روشن کند.
مشخصه | آریزو ۶ | تیگو ۷ پرو |
---|---|---|
طراحی ظاهری | سدان کشیده و کم ارتفاع | کراس اوور با طراحی جسورانه |
ابعاد و فرم بدنه | آیرودینامیک و مناسب شهر | ارتفاع بیشتر با دید بهتر |
جزئیات طراحی | جلوپنجره کرومی و خطوط افقی | جلوپنجره مشکی پیانویی و چراغهای LED |
فضای داخلی | کابین مینیمال و شیک | کابین مدرن با نورپردازی داخلی |
متریال داخلی | پلاستیک با کیفیت متوسط | چرم مصنوعی با دوخت رنگی |
امکانات رفاهی | استارت دکمهای، دوربین ۳۶۰ درجه | صندلی برقی، تهویه اتوماتیک دو کاناله |
موتور | ۱.۵ لیتری توربو ۱۴۷ اسب بخار | ۱.۵ لیتری توربو ۱۴۷ اسب بخار |
گیربکس | CVT | CVT پیشرفتهتر |
شتاب (۰-۱۰۰) | ۹.۵ ثانیه | ۱۰.۵ ثانیه |
مصرف سوخت | ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر | ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
سیستم تعلیق | نرم و مناسب شهر | مناسب جادههای ناهموار |
امکانات ایمنی | ۶ ایربگ، ABS، ESP | تمام امکانات آریزو به اضافه هشدار خروج از خط |
قیمت | مقرون به صرفه | قیمت بالاتر |
مقایسه کلی آریزو ۶ و تیگو ۷
امروز با دو ماشین طرفیم که هر دو چشمنواز، پرآپشن و حسابی پُرمدعا هستند. در واقع با دو تیپ متفاوت سروکار داریم؛ یکی برای کفِ جاده و سفر، یکی برای قرارهای روزمره و زندگی لاکچری.
آریزو ۶، سدان جمعوجور و اتوکشیدهای است که بیشتر با طرز فکرِ «همهچیز باید سر جایش باشد» ساخته شده. مناسب آدمهایی که دوست دارند در صف بانک باوقار بایستند و حوصله سروکله زدن با دستاندازهای زندگی را ندارند. اما تیگو ۷ پرو، آن روی دیگر سکه است؛ ماشین آدمهایی که گاهی دلشان میخواهد آفرود کنند یا یککمی بیشتر توی جادههای پر پیچوخم ویراژ بدهند.
هر دو این خودروها محصول فونیکساند، یعنی با یک DNA مشترک، اما با دو هدف متفاوت روانه بازار شدهاند. پس دعوا ندارند، دعوا را ما شروع میکنیم وقتی میخواهیم بینشان یکی را انتخاب کنیم.
در ادامه، میرویم سراغ جزئیات: طراحی، تجربه رانندگی، ایمنی، مشخصات فنی و آینده این دو ماشین. برای اینکه ببینیم کدامیک در نهایت، بیشتر به کارمان میآید. یا حداقل، حس بهتری بهمان میدهد؛ وقتی صبحها استارت میزنیم و پشت فرمان مینشینیم.
طراحی ظاهری: سدان شیک یا کراساوور جسور؟
هر دو خودرو یعنی آریزو ۶ پرو و تیگو ۷ پرو، از طراحیهای بهروزی برخوردارند و در نگاه اول، مدرن و چشمنوازند. اما اگر دقیقتر نگاه کنیم، زبان طراحی هرکدام داستان متفاوتی را روایت میکند. این تفاوت، چیزی فراتر از سلیقه است؛ به کاربری و حتی نوع رانندگی شما هم برمیگردد.
ابعاد و فرم بدنه
آریزو ۶ یک سدان کشیده و کمارتفاع است. ابعاد آریزو ۶ سبب شده که فرم بدنه خودرو آیرودینامیکتر و برای مانور در شهر مناسبتر باشد. همچنین حس لوکسبودن و وقار را القا میکند، بدون آنکه در جزییات افراط کند.
در سمت مقابل، تیگو ۷ پرو بهعنوان یک کراساوور شهری طراحی شده است. ارتفاع بیشتر تیگو ۷ پرو نهتنها دید بهتری برای راننده ایجاد میکند، بلکه شخصیت بهظاهر قویتری هم به خودرو میبخشد. این خودرو برای کسانی که عاشق حس تسلط بر جادهاند، جذابتر خواهد بود.
جزئیات طراحی و جلوه ظاهری
در طراحی آریزو ۶، تمرکز بر تعادل و نظم است. جلوپنجره عریض با خطوط افقی کرومی، چراغهای کشیده و طراحی خاص گلگیرها، ظاهر خودرو را متناسب و خوشساخت جلوه میدهد. این ماشین پسند کسانی است که دوست دارند انتخابشان در خرید خودرو را با وقار و بیسروصدا به نمایش بگذارند.
تیگو ۷ پرو اما روی زبان طراحی پویا و هجومیتری سوار شده است. جلوپنجره مشکی پیانویی، چراغهای LED با امضای نوری خاص و حجمدهی عضلانی به بدنه، همهچیز از جسارت حرف میزند. این خودرو به وضوح در سلیقه کسانی خواهد بود که دوست دارند بیشتر به چشم بیایند.
با این اوصاف، اگر بهدنبال ظاهری کلاسیک، مینیمال و شهری هستید، آریزو ۶، انتخاب بهتری است. اما اگر کراساووری میخواهید که طراحیاش، اعتمادبهنفس بالایی را به هر بینندهای القا میکند، تیگو ۷ پرو شما را ناامید نخواهد کرد.
فضای داخلی و امکانات رفاهی: کدام راحتتر است؟
بیایید صادق باشیم؛ ظاهر ماشین مهم است، ولی آنجایی که در آن زندگی میکنیم، داخل ماشین است. فرمان، صندلی، مانیتور، دکمهها، بوی پلاستیک تازه یا چرم مصنوعی؛ اینها چیزهایی است که بعد از خرید، بیشتر از هر چیز دیگر با شما حرف میزند. حالا ببینیم آریزو ۶ و تیگو ۷ پرو در انتهای این چالش، چه وضعیتی دارند؟
طراحی کابین و متریال
آریزو ۶ با کابینی خوشدوخت، ساده ولی شیک وارد میدان میشود. ترکیب رنگها هوشمندانه است، نمایشگر مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی در مرکز قرار گرفته و کنسول میانی طراحی تمیز و مینیمالی دارد. پلاستیکها کیفیت متوسطی دارند، ولی در بخشهایی مثل تودریها و داشبورد نرمتر میشود. صندلیها ارگونومیک طراحی شدهاند، بهویژه برای سفرهای طولانی اذیتتان نمیکند. سیستم تهویه هم دو کاناله است که برای یک سدان در این رده قیمتی، امتیاز بزرگی به حساب میآید.
اما در تیگو ۷ پرو، با یک سطح بالاتری از تجمل و آپشن روبهرو میشویم. کابینش بیشتر به کراساوورهای نیمهلوکس شبیه است. از نمایشگر بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی گرفته تا نورپردازی داخلی، چرم مصنوعی با دوخت رنگی و کنسول مرکزی پهنتر، همهچیز آمده تا به شما بگوید: « من کراساوورم، ولی قراره حس سوار شدن به یه خودروی گرونتر رو بهتون بدم!» سیستم تهویه اتومات دو کاناله، دریچههای مجزا برای عقب و حتی فیلتر تصفیه هوا هم دارد.
امکانات رفاهی و تکنولوژی
در آریزو ۶ امکاناتی مثل:
- استارت دکمهای
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سنسور نور
- گرمکن صندلیهای جلو
- و سقف پانورامای نسبتا بزرگ
در دسترس شما است. همهچیز در جای خودش قرار دارد، نه چیزی زیادی است، نه چیزی کم است که احساس کمفروشی کنید. یک تعادل دلپذیر.
اما تیگو ۷ پرو، از آن مدلهایی است که دلش میخواهد لیست امکاناتش از طول صفحه یادداشت موبایل شما طولانیتر باشد. علاوه بر موارد بالا، شما اینها را هم دارید:
- صندلی برقی راننده و سرنشین
- تهویه اتوماتیک با امکان تنظیم دما برای عقب
- سنسور فشار باد تایر
- هشدار خروج از خط
- ترمز اضطراری خودکار
- و البته سقف پانورامایی که آسمان را به بچهها نشان میدهد و حواس آنها را پرت میکند!
بنابراین، اگر دنبال فضایی جمعوجور، مرتب و کاربردی هستید، آریزو ۶ شما را راضی نگه میدارد. اما اگر جزو آن دستهای هستید که ماشینشان باید حس تکنولوژی، رفاه و کمی "کلاس" را منتقل کند، تیگو ۷ پرو بیشتر به مذاقتان خوش خواهد آمد.
مشخصات فنی و عملکرد: قدرت در برابر تعادل
تا اینجای کار، ظاهر و امکانات را بررسی کردیم؛ حالا وقت آن رسیده که برویم سراغ موتور و فنی دو خودرو؛ سراغ نکاتی که تصمیمها را واقعیتر میکنند. چون راستش را بخواهید، هیچ طراحی داخلی یا نورپردازی مخفی، نمیتواند صدای موتور کند و بیجان را جذاب جلوه بدهد. بیایید ببینیم آریزو ۶ و تیگو ۷ پرو از نظر فنی، چند مرده حلاجاند.
موتور و گیربکس
آریزو ۶ به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که توان تولید ۱۴۷ اسببخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. نیروی تولیدی از طریق گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. عملکرد این موتور بیشتر بر تعادل، مصرف بهینه و رانندگی شهری تمرکز دارد. شتاب صفر تا صد رسمی آن حدود ۹.۵ ثانیه است، هرچند در دنیای واقعی این عدد کمی بیشتر خواهد بود. صدای موتور کنترلشده است و گیربکس هم نرمی قابل قبولی دارد، بهخصوص اگر اهل رانندگی پرشتاب نباشید.
اما تیگو ۷ پرو هم از همان پیشرانهی ۱.۵ لیتری توربو استفاده میکند، با اندکی تفاوت در تنظیمات. اینجا هم با ۱۴۷ اسببخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر روبهرو هستیم، اما به دلیل وزن بیشتر و ابعاد بزرگتر، شتاب آن به حدود ۱۰.۵ ثانیه میرسد.
گیربکس CVT تیگو کمی پیشرفتهتر تنظیم شده و هنگام تعویضهای مجازی (در حالت اسپرت)، حس هیجان و لذت بیشتری به راننده میدهد. صدای موتور در تیگو البته کمی بیشتر به گوش میرسد، بهویژه هنگام تختهگاز.
مصرف سوخت و بازدهی
آریزو ۶ در رانندگی ترکیبی حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. برای سدانهای توربوشارژ این عدد قابل قبول است. تیگو ۷ پرو بهخاطر جثه بزرگتر و ارتفاع بیشتر، کمی پرمصرفتر است؛ عدد رسمی ۸.۵ لیتر اعلام شده ولی در عمل به ۹ هم میرسد. اگر رانندگی در مسیرهای شهری پرترافیک داشته باشید، این تفاوت بیشتر خودش را نشان میدهد.
بر اساس این گفتهها، اگر رانندگی نرم، مصرف اقتصادی و تعادل بین قدرت و آرامش برایتان مهم است، آریزو ۶ انتخاب حسابشدهای است. اما اگر دنبال حس تسلط بیشتر، ارتفاع بالاتر و رانندگی با کیفیت یک کراساوور هستید، تیگو ۷ پرو هرچند کمی پرمصرفتر است، ولی راضی نگهتان میدارد.
تجربه رانندگی: کیفیت پشت فرمان
وقتی همهچیز روی کاغذ عالی به نظر میرسد، تصمیم نهایی معمولاً پشت فرمان گرفته میشود. تجربه رانندگی چیزی نیست که توی جدول مشخصات فنی بشود به آن نمره داد؛ باید سوار شوی، روشن کنی، حرکت کنی و ببینی چه حسی داری.
آریزو ۶: آرام، نرم، شهری
آریزو ۶ بیش از آنکه بخواهد هیجانزدهتان کند، سعی دارد آرامشتان را حفظ کند. همهچیز در رانندگی با این سدان، به نرمی و در تعادل تنظیم شده است. سیستم تعلیق آن عملکرد خوبی در جذب ناهمواریهای خیابان دارد، فرمان برقیاش سبک و دقیق است و دید اطراف هم بهلطف طراحی کشیده و سدانمحور، قابل اعتماد.
این ماشین برای رانندگیهای روزمره و مسیرهای بینشهری عالی است. صدای کابین کنترل شده است، ترمزها اطمینانبخش هستند و حتی در سرعتهای بالا هم حس پایداری قابل قبولی دارید. اما اگر به رانندگی پرشتاب و پیچوتابهای تند علاقه دارید، ممکن است کمی از فرمانپذیری محافظهکارانهاش دلسرد شوید.
تیگو ۷ پرو: بلندتر و مسلطتر
احساس نشستن پشت فرمان تیگو ۷ پرو با آریزو ۶ کاملاً فرق دارد. ارتفاع بیشتر، صندلیهایی که کمی بالاتر هستند و حس تسلطی که در SUVها وجود دارد، تیگو ۷ پرو را برای سفرهای خانوادگی یا مسیرهای خارج از شهر به گزینه محبوبتری تبدیل میکند.
تعلیق این ماشین هم قابل قبول است، بهویژه در مسیرهای ناهموار یا خاکیهای ملایم. البته کمی تکانهای عرضی بیشتر از آریزو ۶ حس میشود که برای کراساووری با این ابعاد، طبیعی است. فرمان تیگو کمی سنگینتر و جدیتر عمل میکند و حس ارتباط بیشتری با جاده دارید. سیستم ترمز و پایداری هم دقیق است و در پیچها اعتمادبهنفس راننده را بالا میبرد.
بنابراین، اگر در شهر رانندگی میکنید، طرفدار نرمی و سکوت و مصرف اقتصادی هستید، آریزو ۶ انتخابی بیدردسر است. اما اگر جاده برایتان یعنی آزادی و ماجراجویی، تیگو ۷ پرو خودرویی است که باید امتحانش کنید. انتخاب نهایی با شما است.
امکانات رفاهی و تکنولوژیها: صندلی داغ یا فرمان هوشمند؟
اینجا همانجایی است که ماشینها از هم جدا میشوند. جایی که مشخص میشود کدامشان فقط ظاهر زیبایی دارند و کدام واقعاً برای آسایش و راحتی شما طراحی شدهاند. بیایید نگاهی دقیقتر بیندازیم به امکانات رفاهی آریزو ۶ و تیگو ۷ پرو.
آریزو ۶ پرو: کابینی با سلیقه شهری
با ورود به کابین آریزو ۶، اولین چیزی که توجهتان را جلب میکند، طراحی مینیمال و جمعوجور آن است. داشبورد کشیده، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی، سیستم تهویه دیجیتال و صندلیهای چرمی، همهچیز را مرتب و شستهرفته نشان میدهد. سیستم صوتی کیفیت قابل قبولی دارد و اگر اهل موسیقی در رانندگی باشید، شما را راضی نگه میدارد.
از امکانات دیگر میتوان به کروز کنترل، سانروف، ترمز پارک برقی، اتوهلد و سنسورهای جلو و عقب اشاره کرد. دوربین ۳۶۰ درجه هم کمک بزرگی است برای پارک کردن، در کوچههای تنگ یا مراکز خرید شلوغ.
اما باید گفت که در بعضی ریزهکاریها، آریزو ۶ همچنان کمی محافظهکار است. صندلیها برقی هستند ولی در نسخههای فول. تهویه دوگانه و گرمکن صندلی وجود دارد اما از سردکن خبری نیست. یعنی همهچیز هست، ولی دقیقاً تا جایی که شما بگویید «کافی است».
تیگو ۷ پرو: امکانات چشمگیر
تیگو ۷ پرو با یک کابین مدرنتر و جسورانهتر به مصاف با رقبا میآید. نمایشگر مرکزی بزرگتر، نورپردازی کابین، کنسول وسط با طراحی شناور و استفاده گسترده از متریال با کیفیتتر، اولین نشانههایی است که به شما میگوید: اینجا ماجرا جدیتر است.
سیستم تهویه دوگانه با فیلتر تصفیه هوا، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، درِ صندوق عقب برقی، دوربین ۳۶۰ با کیفیت بالا، هشدار نقطه کور، ترمز اضطراری خودکار و سیستم نگهداری خودرو بین خطوط، نشان میدهند که تیگو ۷ پرو سعی کرده تا حد امکان خودش را نزدیک به استانداردهای جهانی نشان دهد.
حالا شاید این پرسشها ایجاد شود که آیا همه این امکانات بهکار شما میآیند یا فقط ویترینی هستند؟ اگر تکنولوژی برایتان فقط یعنی دکمههای زیاد و صداهای هشداردهنده؟ در این موارد هر دو خودرو چیزی برای ارائه دارند. اما اگر به دنبال کابینی هستید که واقعاً احساس مدرن بودن بدهد، تیگو ۷ پرو شما را به دنیای جدیدتری میبرد.
ایمنی و استانداردها: محافظ در سایه
خودرو با شتاب بالا، باید سیستم ترمز و تعلیق خوبی هم داشته باشد. این جمله را هر کسی که دستکم یکبار در جادهای خیس ترمز کرده، درک میکند. پس بیایید ببینیم آریزو ۶ و تیگو ۷ پرو، وقتی پای حفظ جان سرنشین وسط میآید، چه کارهاند.
آریزو ۶: معقول، در چارچوبهای استاندارد
آریزو ۶ یک سدان شهری است با استانداردهای ایمنی معقول و قابل اتکا. از جمله امکانات ایمنی آن میتوان به این موارد اشاره کرد:
- ۶ ایربگ (جلو، جانبی، پردهای)
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و دارای توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
- کنترل کشش (TCS) و کنترل پایداری (ESP)
- ترمز اضطراری (EBA)
- هشدار فشار باد تایرها (TPMS)
این ترکیب برای رانندگیهای شهری و بینشهری سبک، کفایت میکند. اما خب، جای خالی برخی دستیارهای هوشمند رانندگی مثل حفظ حرکت در بین خطوط یا هشدار تصادف جلو، در مقایسه با رقیبش حس میشود.
تیگو ۷ پرو: یک قدم جلوتر در مسیر هوشمندی
تیگو ۷ پرو نه فقط امکانات پایه آریزو را دارد، بلکه وارد قلمرو پیشبینی خطر هم میشود. مهمترین برگهای برندهاش اینها هستند:
- سیستم هشدار خروج از خط و کمک به ماندن در آن
- هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار (AEB)
- هشدار نقطه کور
- کنترل حرکت در سرازیری (HDC) و سربالایی (HAC)
- سیستم کنترل پایداری پیشرفته و ترمز دستی برقی
در کنار اینها، ساختار بدنه مقاوم تیگو ۷ پرو با استفاده از فولاد تقویتشده و نمرات قابل قبول در تستهای ایمنی چین (C-NCAP) جایگاه تیگو را در ردهی خودروهای ایمن تثبیت و تقویت میکند.
بنابراین اگر در خودرویی که میخرید به دنبال امکانات هوشمند کمکراننده هستید، تیگو ۷ پرو گزینه راضیکنندهتری است. اما اگر ایمنی برایتان یعنی مجموعهای از سیستمهای استاندارد و قابل اعتماد، آریزو ۶ هم شما را تنها نمیگذارد.
قیمت و ارزش خرید
حالا بیایید با دقت بیشتری بررسی کنیم که این دو خودرو چگونه از نظر قیمت با یکدیگر رقابت میکنند. آیا قیمت بیشتر تیگو ۷ پرو به اندازه امکانات و عملکردش توجیهپذیر است؟ یا آریزو ۶ با قیمت پایینتر، میتواند همانطور که وعده داده، کار شما را راه بیندازد؟
آریزو ۶: بهصرفه و خوشقیمت
آریزو ۶ پرو در رده سدانهای اقتصادی قرار دارد و در همین رده هم بهترین انتخابها را به شما میدهد. با توجه به امکانات استاندارد، طراحی داخلی شیک و عملکرد مناسب در جاده، این خودرو بهخوبی همهچیز را در حد متوسط و متعادل برای شما فراهم میکند، نه بیشتر.
قیمت آریزو ۶ نسبت به تیگو ۷ پرو پایینتر است که این تفاوت قیمت، میتواند یکی از دلایل اصلی انتخاب این مدل باشد. برای کسانی که نمیخواهند زیادی هزینه کنند، اما همچنان دنبال خودرویی با ویژگیهای ایدهآل هستند، آریزو ۶ گزینهای منطقیتر است.
تیگو ۷ پرو: کمی گرانتر
خودرویی میخواهید که دارای ترکیبی از امکانات بالاتر، ابعاد بزرگتر و قابلیتهای بیشتر در خارج از شهر باشد؟ تیگو ۷ پرو با قیمت بالاتر احتمالا برای شما جذابتر است. این خودرو بهویژه برای کسانی که به سفرهای طولانیمدت علاقه دارند، یا خانوادههای بزرگتر که نیاز به فضای بیشتر دارند، گزینهای مناسب است.
اما باید بدانید که این افزایش قیمت تنها بهخاطر ابعاد بزرگتر و امکانات بیشتر است و اگر در شهری زندگی میکنید که بیشتر سفرهای روزمره دارید، ممکن است نیازی به پرداخت این هزینه اضافی نداشته باشید.
سخن پایانی
آریزو ۶ خودرویی مقرونبهصرفه است که تمام نیازهای روزمرهتان را پوشش میدهد و بنابراین ارزش خرید بالایی دارد. اما اگر فضا و امکانات رفاهی بیشتر و تجربه سواری بهتر در جاده را میخواهید، تیگو ۷ گزینهای است که باید بیشتر به آن فکر کنید.
خب، حالا که وارد مقایسه دقیقتری از همه جنبهها شدیم، بیایید به نتیجهگیری هم برسیم. در این بخش قصد داریم تا همه ویژگیها و نکات ذکر شده را جمعبندی کنیم و در نهایت به شما کمک کنیم تا تصمیم نهایی خود را بگیرید.
در نهایت، انتخاب میان آریزو ۶ و تیگو ۷ پرو بستگی به اولویتهای شما دارد. هر دو خودرو در دسته خود گزینههای عالیای هستند، اما بهطور کلی، انتخاب شما باید بر اساس نیازهای شخصی و سبک زندگیتان باشد.
امیدواریم این مقایسه به شما کمک کرده باشد تا تصمیم نهایی خود را بگیرید. مهمترین نکته این است که خودرویی را انتخاب کنید که با نیازها و سبک زندگی شما بیشتر همخوانی داشته باشد و مطمئن باشید که هر دو گزینه عملکرد فوقالعادهای خواهند داشت.